En nyttig blåbärkokoskaka

 
nu är jag inte så noga med hälsosam mat när det kommer till kost, men jag försöker ibland. denna sak jag gjorde påstod sig inte vara torr och det var mest därför jag gjorde den. äcklas av torra saker. tog dock ett tag innan jag hade hittat alla ingredienser i affären. gjorde även om receptet för tyckte det såg lite tanigt ut. 
 
du behöver: 
- två äggvitor 
- 1,25 dl lättkesella 
- 2,5 dl mjölk
- 0,5 tsk salt
- 2 dl havregryn som är malt till ett mjöl. (jag använde vår "smoothiemixer" eller ah vad den nu heter men man kan nog krossa det med vad som helst) 
- 2 tsk vaniljsocker 
- en dl Stevia Strö - det är ett sötningsmedel med 0 procent energi per 100 gram men man kan såklart ta vanligt sockeeeeeer. detta fann jag på Ica. OCH det innehåller inga dåliga saker för sötman kommer från en naturlig ört stod det
- 4 msk riven kokos
- en halv dl kokos krossat till ett mjöl - behövs nog inte egentligen 
- 1,5 dl blåbär 
 
alltså det enda som är ohälsosamt (inte sant egentligen eftersom ingenting är ohälsosamt i måttliga mängder) i denna sak är vaniljsockret som jag hade i. man bara blandar alla torra ingredienser först. därefter tillsätter man alla de blöta förutom blåbären och rör om väl. sist blåbären. häll i en typ brödform som är smord och ströbröad. in i ugnen tills den blir lagom fast. för mig tog det tiep 35/40 min men det beror nog helt på vilken ugn man äger. vår är asgammal. 
 
omdöme: jo men den var god, och absolut inte torr. 

Kommentera inlägget här :