gör såhär:

du behöver:

200 gram smör
5 dl mjölk
ett paket saffran
ett paket gäst (50 gram)
en tsk salt
två dl socker
typ, 13 dl vetemjöl.
en tsk vaniljsocker
100 gram vit choklad


OKEY. det här behöver du ju inte läsa om du inte ska baka. 
smält 100 smör. i en kastrull. sen häller du i mjölken och saffranet. blandaaaa och värm tills det blir fingervarmt. du ska kunna stoppa i fingret i spadet fast ändå typ inte kunna känna att du har stoppat i fingret. skitsamma.
smula gästen i en bunke. häll i en dl socker och en tsk salt. häll sedan över vätskan i kastrullen i bunken. blanda tills gästen löst sig. häll i mjölet och blanda ihop till en deg. lättast är om du använder en trägaffel eller en stor sked.
lägg en handduk över degen och jäs till dubbel storlek. typ 40 min. medan du väntar kan du något jätteroligt! typ städa. det gjorde jag.

NU ska du göra fyllningen. blanda 100 gram smör (smält det inte) med en dl socker, en tsk vaniljsocker och 100 gram hackad choklad. dela degen i två delar och kavla ut till två rektanglar. bred på fyllningen och vik rektanglarna så dem blir dubbla. skär remsor och vik ihop små knyten. pensla med ägg och pärlsocker och jäs sedan till ungefär dubbel storlek. kanske 20 min. medan du väntar kan du göra något jätteroligt! typ diska. det gjorde jag. 
grädda i mitten av ugnen ca 10-12 min. du ser när det är klart.
ät.

nu hoppas jag veeerkligen att människan som ville ha receptet bakar för det här var sjukt tråkigt och jobbigt att skriva.
godnatt.

Kommentera inlägget här :