"Snälla ta med mig hem!"




pappa berättade för mig idag att när han var liten var han tvungen att under en period bo hos sin moster som hette/heter (vet inte om hon lever) Gunnel eftersom hans mamma var på BB och födde barn och hans pappa var nån annanstans, gjorde lumpen kanske eller nåt.

pappa, kallar han Nils-Peter i det här inlägget, var van vid att alltid få risgrynsgröt hemma hos sin mamma, men moster Gunnel gjorde havregrynsgröt, och det hade aldrig Nils-Peter ätit förut.

han hade heller ingen aning om att det finns olika sorters gröt och tog därför typ för givet att risgrynsgröten bara såg lite konstig ut hos moster Gunnel, och gav den därmed en chans.

men det var ju inte risgrynsgröt det var havregrynsgröt och det smakade skit tyckte han.

ett par dagar senare när Nils-Peters pappa kom för att hämta hem honom SPRANG Nils-Peter asasnabbt HOPPADE upp i sin pappas famn och SKREK åt honom på värmländska "pappa, moster Gunnel kokar en gröt så fruktansvärt ond, att jag vill spy när jag äter den. snälla ta med mig hem!"

hahahahaha det här är alltså ett av pappas starkaste och obehagligaste barndomsminnen. moster Gunnels otäcka risgrynsgröt (som var havregrynsgröt).

annars då aa mm är fortfarande krasslig och dan. hejdå.

Kommentera inlägget här :